Neptunusz a Kosban
Március 30-án a Neptunusz jegyet váltott, ami az asztrológia történetében egy fontos esemény, hisz a Neptunusznak körülbelül 164 év kell ahhoz, hogy átússza az állatöv minden jegyét, így utoljára 1861 és 1875 között járt a Kosban. Idén október 22-ig marad itt, majd 2026. január 26-án lép át a Kosba.
A víz és a tűz különös kapcsolatban állnak egymással. Mindkettő alapvető az élethez. A növekedéshez és a fejlődéshez szükségünk van a nedvességre és a hőre is. Ha azonban nincs egyensúly, a végeredmény a forrásban lévő víz, vagy az elfojtott tűz lesz - olyan állapotok, amelyek hosszú távon nem fenntarthatók és nem kedvezőek. Ahogy a Neptunusz beleereszkedik a Kosba, az előttünk álló 14 év kihívása az lesz, hogy megtanuljuk harmonizálni ezt a két elemet.
Szeretem a rendhagyó dolgokat, ezért arra gondoltam, hogy egy kicsit más aspektusból közelítek a Neptunusz jegyváltásához, ugyanis ennek kapcsán az Elemi című animációs film jutott eszembe. Különösen a tűz és a víz kapcsolata révén - és nem csak romantikus értelemben -, hanem mint két alapvető erő, amelyek látszólag ellentétesek, de ha megfelelő módon áramlanak együtt, formálhatják és inspirálhatják is egymást.
A filmről röviden: a cselekmény Elemetropoliszban játszódik, ahol együtt él tűz, víz, föld és levegő. A történetben megismerhetjük Parázst, a gyors észjárású, de az érzelmeit nehezen kordában tartó, robbanékony vérmérsékletű lányt, aki a vicces, jó indulatú, de az árral úszó és túláradó érzelmekkel rendelkező Örvénnyel való barátsága - majd szerelme miatt - megkérdőjelezi azt, amit eddig a világról gondolt.
A Neptunusz formátlan, áramló minősége és a Kos ösztönös, cselekvő tüze látszólag ütik egymást, de valójában létrehozhatnak egy dinamikus egyensúlyt is. A víz, ha túl sok, elolthatja a tüzet - az illúziók és a valóságtól való eltávolodás elveheti a Kos lendületét. A motiváció csökkenhet, az akarat meginoghat, az élet pedig ridegnek, irányvesztettnek, vagy zavarosnak tűnhet. Ugyanakkor a tűz is elpárologtathatja a vizet - az impulzivitás és a kontrollálatlan akaratosság eltüntetheti a mélyebb érzéseket, és az intuíción alapuló bölcsességet. A forrásban lévő víz jelentheti az érzelmi nyomás okozta kellemetlenséget, vagy akár a nagyon is valós problémát pl. az óceánok hőmérsékletének emelkedését. A túlzott hő kiszárítja a nedvességet, kiszikkadt, repedezett földet hagyva maga után - ez az érzelmi kimerültség, vagy a kreatív kiégés szimbóluma is lehet.
Az egyik kulcstéma itt a rugalmas én - hiszen a Kos Neptunusz feloldja az elavult, merev énkép korlátait -, amely képes alkalmazkodni a folyamatosan változó körülményekhez. A Neptunusz Kosban való jelenléte arra emlékeztet minket, hogy miként formálja a víz a legkeményebb követ is az idő múlásával, így ez a hosszú tranzit mélyreható egyéni és kollektív átalakulásokat hoz, amelyek nemcsak önmagunkat, hanem a társadalmi struktúrákat is átformálják.
„Ez a bolt a családunk álma” – mondja Parázs édesapja - „Egy nap majd minden a tiéd lesz!” Mivel szeretne megfelelni a szüleinek, Parázs lelkesen tetteti, hogy örül a boltvezetői lehetőségének, hiszen ez a család büszkesége és öröme. „Próbáltam apám nyomdokaiba lépni” - mondja -, „de soha senki nem kérdezte meg, hogy én mit szeretnék csinálni.”
„Miért dönthetné el bárki más, hogy mit kezdhetsz az életeddel?” – kérdezi tőle Örvény. Ez egy olyan idézet a filmből, ami tökéletesen rezonál a Kos energiájával. A Kosban járó Neptunusz egy mély belső meghívás arra, hogy ne mások elvárásai szerint éljünk, hanem merjünk a saját utunkra lépni, még akkor is, ha az ismeretlenbe vezet és el kell hagynunk az eddig megszokott és berögzült működéseinket, mintáinkat. Késztetést érezhetünk arra, hogy közelebb lépjünk a haragunkhoz, elengedjünk régóta hordozott sérelmeket, vagy feladjunk olyan merev álláspontokat, amelyeket korábban hevesen védtünk.
Parázs saját haragját értelmetlen, irritáló tehernek látja, amelyet kordában kell tartania. Ezzel szemben Örvény más nézőpontot képvisel: "Én nem hiszem, hogy az indulat olyan rossz. Amikor elveszítem a türelmemet, azt hiszem, csak próbálok magamnak olyasmit mondani, amit nem vagyok hajlandó meghallani."- ez a filmbéli gondolat rámutat arra, hogy többnyire egy-egy kirobbanó felháborodás mögött kielégítetlen szükségletek, netán elfojtott és leszabályozott tudattalan vágyak, működések kérhetnek figyelmet, amik a Neptunusz Kosban töltött idején gyakrabban törhetnek a felszínre.
A Kos-Mérleg tengelyen belül ez az egyéni útkeresés nemcsak az identitásról, hanem a kapcsolódásainkról is szól. "Megváltoztatjuk egymás kémiáját." - bár a Kos hangsúlyozza az „Én” fontosságát, a Neptunusz hatására az interakcióink révén mégis folyamatosan változunk. A kapcsolatok nem statikusak, hanem hatnak ránk, új szempontokat nyitnak meg, néha pedig arra késztetnek, hogy elengedjünk valamit, akár egy elvárást, akár egy szavatosságát vesztett hitrendszert, bármit, ami időszerű.
Ugyanakkor a Neptunusz könnyen elmoshatja a határainkat, ezért a valóságellenőrzés kulcsfontosságú ebben a tranzitban. Időnként meg kell állnunk és megnézni, hogy az álmaink mennyire reálisak, a vágyaink mennyire megvalósíthatók, és hogy valóban a saját utunkat járjuk-e, vagy valamilyen illúziót követünk.
Május 25-én a Szaturnusz csatlakozik a Neptunuszhoz a Kos korai fokán, egészen szeptember 1-ig maradnak együtt, majd 2026. februárjában kerülnek újra egzakt együttállásba. A Kosban járó Szaturnusz segíteni fogja a Neptunuszt abban, hogy a következő két évben a realitás talaján maradjon, és egyfajta kijózanító hatást adhat neki. Ez cselekvést tesz szükségessé, és megnehezíti azt, hogy légvárakat építsünk, vagy felüljünk az önbecsapás hintójára. Miközben elengedjük a régihez való ragaszkodásunkat, talán nem is vagyunk tudatában annak, hogy mélyen legbelül már az újat hordozzuk.
A tűz és a víz nem ellenségek - ha megfelelően használjuk őket, egy olyan belső egyensúlyt hozhatunk létre, amelyben az intuíció és a cselekvés harmonikusan egészítik ki egymást.
Magdi
Kép: saját kollázs